Kategoriarkiv: Biler

Folkevognsrugbrød


Folkevognsrugbrød | historien om Rockcars.dk

Folkevognsrugbrød – så kører det for dig! På denne side kan du læse historien om fire unge mænds fascination af folkevognsrugbrødet og deres fælles projekt Rockcars.dk.

RockCars er historien om fire unge mænd, der i vinteren 2004 satte ud for at købe en VW Type II – også kendt som et Folkevognsrugbrød. I forvejen ejede de allerede én enkel af slagsen, men denne var i så forfalden stand, at reservedele svarende til en hel bil var en nødvendighed. Skæbnen ville, at de fire mænd kom hjem med to biler – endda til en billig penge. Nu har de tre.

Sådan kunne eventyret om RockCars sagtens begynde. Udgangspunktet for projektet var at opkøbe de nødvendige dele, så vores ene oprindelige bil kunne komme i ordentlig og køreklar stand. Da vi fik nys om to biler hos samme ejermand, var der ingen undskyldning for at komme i gang. Vi tog af sted og kiggede på bilerne og kom som sagt hjem med begge. RockCars består dermed pt. af fire unge mænd og tre biler.

Vores oprindelige tanke med at eje et Folkevognsrugbrød i det hele taget, var for den rene fornøjelses skyld. Planen var at få én bil køreklar så hurtigt som muligt, så vi kunne tage på diverse ferier sydpå med den. Det har netop tidligere været praktiseret hos flere af RockCars medlemmer. Efterfølgende er disse planer dog blevet udvidet til også at omfatte biludlejning. Ved at færdes i det århusianske musikmiljø har vi erfaret, at mange etablerede bands lejer biler hos de store biludlejningsfirmaer. Ikke at der er noget i vejen med det, men det kan være en omkostningsfuld fornøjelse. Vi mener, at RockCars kan tilbyde mange bands mere end blot transport ud til en koncert. Vi kan også tilbyde vaskeægte køreglæde og ikke mindst et transport middel, som i alle henseender udstråler Rock n’ Roll! Og det er jo som bekendt, det de unge vil have, ikke?

Alle de 3 folkevognsrugbrødrugbrød der er i RockCars besiddelse er late bays, nærmere bestemt årgang 78.

Bilerne er:

“Karamellen”

Historie: Købt i april 2000 af Anders på et loppemarked i Århus. Han fik sat nye bremser i, skiftede et baghjulsleje og noget sliddele på styretøjet. Herefter blev der konstrueret en hjemmelavet campingindretning og bilen kørte Europa rundt. Århus – Frederikshavn – Oslo – Nordkap – Helsinki – Riga – Warszawa – Berlin – Prag – Wien – Bratislava – Budapest – Bukarest – Sofia – Athen – Rom – Nice – Paris – Bruxelles – Amsterdam. –uden problemer bortset fra et indbrud i Bulgarien.
Farve: Brun Cremefarvet luksusbus(dvs. med ”smoking windows” og masser af(rusten) chrome.
Motor: 1,7 liters type 4. Bruger ikke noget olie, men spilder en del. Rusten udstødning og varmekasser, har stået stille siden maj 2002.
Fremtid: Skal på vejen engang, men foreløbig skal forbroen doneres til ”den fede”

”Den Fede”

Historie: Købt af RockCars i marts 2003.
Farve: Den har vist været rød engang
Motor: Adskilt og ubrugelig 1,6L type 1
Fremtid: Skal være RockCars første bil på plader. Er næsten så skilt ad som muligt. Skal have skiftet traverser samt tværgående vanger, ny forbro, ny front, ny motor, ny bund, nye forskærme, nye bremser, og et par andre småting!

”Fluffer”

Historie: Købt af RockCars i marts 2003.
Farve: Rød
Fremtid: Skal formodentlig hovedsageligt bruges som donorbil. Alt er rustent, men intet er skilt ad. Den har stået stille siden 1998, og startede efter en lille halvtimes overtalelse.

”Automaten”

Desuden har Ole og Anders Fra RockCars ejet et blåt folkevognsrugbrød årg. 77, som da det var ejet af dem(og 8 andre) lød navnet Automaten. Bilen blev erhvervet for 14000 kroner i sommeren 2001, kørte turen Århus – Barcelona – Malaga – Lissabon – Bilbao – Århus . Bortset fra at skruerne i ventilindstillingerne rystede sig løs i Nordfrankrig hvilket resulterede i et par timers kørsel på 2 cylindre, klarede den turen uden problemer. Den blev solgt for 10000 i oktober 2001, og kan stadig ses i Århus’ gader om sommeren.

VW Type II

De fire drenge bag RockCars, er drevet af en fælles stor interesse for luftkølede folkevognsrugbrød. Deres uvidenhed om folkevogne i almindelighed, og biler i særdeleshed, er næsten ligeså udpræget som deres interesse for samme.

Således bliver nedenstående præsentation interessant af to grunde. Dels kan folk der ikke kender til luftkølede VW’er få en basal indføring i emnet. –Og dels kan de ægte eksperter på den danske VW scene læse dette, i ekspertøjne, uhjælpelige bidrag til VW litteraturen og få deres egen overlegenhed bekræftet. Herigennem sikres en tilfredsstillelse for de allerede vidende, idet de får bekræftet, at de er klogere end drengene fra RockCars, og dels kan de folk der intet kendskab har til området få del i dette skønne skønne område.

Alle personer kender VW boblen, eller som den hedder mere korrekt VW type1. Kendskabet til boblens større lillebror(eller søster) VW type2, eller i folkemunde rugbrødet er ikke mindre. Dog er det en kendsgerning, at den helt store interesse for gamle rugbrød som liebhaverkøretøjer er meget ny. Mulige forklaringer på denne forskel i boblen og rugbrødets forskellige popularitet er mange, én grund er jo nok f.eks. at boblen i Danmark traditionelt var familiebil, hvorimod rugbrødet i mange tilfælde har været brugt til arbejdsbil. Med fare for at lave en forsimplet karakteristik af danskere, kan man sige at de formodentlig har federe minder fra fritiden end fra arbejdstiden, hvorfor boblen er blevet genstand for deres nostalgi. Heldigvis er denne forskelsbehandling af to ligeværdige køretøjer på retræte, og RockCars glæder sig til med nedenstående korte historiske behandling at bidrage til kendskabet og tilbedelsen til verdens hidtil fedeste køretøj VW TYPE II.

Mange VW entusiaster hylde to egenskaber ved de gamle biler. Dels er de fede at se på, og dels fordi alle de gamle vw’er luftkølede. Dette betyder at motorens kølesystem ikke er baseret på vand, men på luft og olie.

Et folkevognsrugbrød modelnavn fra VW fabrikkerne er VW Transporter. Transporternes historie kan opdeles i 5 perioder, heraf er de 2 første (og en lille del af den 3.) af interesse ud fra et luftkølingsperspektiv. Ud fra et designmæssigt perspektiv er alt produceret efter 1979 ikke interessant. Det skal dog bemærkes at flere af Type 2 modellerne, blev produceret efter i bl.a. Brasilien og Sydafrika. Nedenstående henvisninger drejer sig om biler produceret i Tyskland, der skelnes ikke mellem de forskellige tyske programmer.

De modeller der blev produceret i de 5 perioder har følgende modelnavne og numre.

Fra 1949-1968 Type 2, Transporter1(T1) Alle modeller kan på dansk kaldes rugbrød, og kaldes også splitbus- fordi forruden er todelt(splittet) . Modeller før 1955 kaldes ”barndoor” fordi de har en voldsomt stor motorrumsklap- der minder om en ladeport.

Fra 1968-1979 Type 2, Transporter2(T2) Her er den korrekte betegnelse rugbrød. Bilen kalde spå engelsk en ”bay-window”(bay i daglig tale) fordi den ikke har delt forrude- og dermed altså panoramavindue, som på engelsk hedder bay-window. Modellen fra 68-72 har en bagende og luftindtag der minder om splitbussens, desuden har den lavt placerede blinklygter foran. Modellen efter 1972 har skivebremser foran, anderledes luftindtag, baglygter og kofangere. Modellernes kaldes henholdsvis early og late bay.

Fra 1980-1992 Type 2, Transporter3(T3). Kaldes på engelsk og tysk Vanagon, kunne fås som luftkølet indtil 1984, men er ellers kedelig. Selvom den er kedelig designmæssigt fornægter den dog ikke sin fortid.

Fra 1992-2003 Transporter T4. En helt ny type bil, med frontplaceret vandkølet motor = rigtig kedelig!!

Fra 2004- Den nye transporter, sikkert en fin bil til den kvalitetsbevidste håndværker eller den moderne storfamilie, men fortjener eller ikke omtale her.

Alle VW’s transportere, eller rugbrød, som vi bedst kan lide at kalde dem fås i mange forskellige varianter. Dels arbejdsbiler, hvor der er lukkede varevogne, med adskilt fører og lastrum eller med samlet fører og lastrum. Transporterne findes også som pickup, med enkelt eller dobbeltkabine. Derudover findes vognene som store personbiler eller minibusser. Og sidst men ikke mindst findes der en række varianter ombygget til camping. Disse inddelinger er ikke gensidigt udelukkende. Således er der, udover de originale campere, masser af eksempler på varevogne og busser ombygget til mere eller veludstyrede campere.

Alle de 3 rugbrød der er i RockCars besiddelse er late bays, nærmere bestemt årgang 78.

style="display:block"
data-ad-client="ca-pub-2923690446602282"
data-ad-slot="1827988283"
data-ad-format="auto">